- 15-miesięczny zastój sektora spotkań i wydarzeń odbił się mocno na jego kondycji. Średni spadek przychodów za 2020 r. to poziom 73%, a redukcja zatrudnienia – 63%. Co trzecia firma z tej części gospodarki rozważa zamknięcie działalności w 2021 r. Spowolnienie gospodarcze odczuwalne jest zarówno po stronie zleceniobiorcy, jak i zleceniodawcy, zwłaszcza w obliczu zaostrzenia polityki korporacyjnej w obszarze organizacji spotkań i wydarzeń i relokacji budżetów na inne typy usług.
- Trwający ponad rok lockdown nie tylko ograniczył funkcjonowanie wielu firm, ale też może kształtować nowe nawyki klientów – uczestników targów, kongresów i konferencji, którzy w „zdalnym życiu biznesowym” powoli zapominają o korzyściach, jakie niosą za sobą profesjonalne spotkania i wydarzania face-to-face. Rodzi to obawę, że po ich odmrożeniu upłynie wiele czasu zanim zostanie odbudowany popyt do poziomu z roku 2019, zwłaszcza że specyficznym dla sektora spotkań i wydarzeń jest wielotygodniowy/wielomiesięczny okres rozruchu i przygotowań do realizacji. To będzie okres wyjątkowo trudny do podźwignięcia przez firmy wyczerpane ponad rocznymi ograniczeniami w prowadzeniu działalności.
- Dlatego też dzisiaj priorytetem staje się odbudowa zapotrzebowania na spotkania, wydarzenia biznesowe oraz imprezy artystyczno-kulturalne, by sektor mógł sprawnie wrócić do stabilnego rozwoju sprzed pandemii, wyrównując szanse z innymi rynkami europejskimi, mocno wspieranymi przez lokalne rządy.
- Przedsiębiorcy z branż zamkniętych podjęli się przygotowania projektu takiego bonu. Efektem prac dwudziestu organizacji i stowarzyszeń – członków Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń – jest BON SOLIDARNOŚCIOWY, który ma wesprzeć trzy najbardziej poszkodowane pandemią sektory – eventowy, targowo-kongresowy i kulturalny. Ze względu na specyfikę każdej z tych branż narzędzie zakłada trzy modele różniące się nieco mechaniką, ale co do zasady mają działać komplementarnie, napędzając się wzajemnie. Formuła bonu solidarnościowego czerpie z doświadczeń rządowego bonu turystycznego – beneficjentem końcowym ma być polska firma, polski pracownik czy uczestnik wydarzeń kulturalno-artystycznych organizowanych w kraju.
PREZENTACJA ZAŁOŻEŃ BONU [POBIERZ]
INFORMACJA PRASOWA [POBIERZ]